Fragmendid jalgrataste ajaloost

Jalgrattapump

Kinnitati ratta raami külge ning külje pealt väljatulev voolik ühendati ventiiliga ning siis seda riistapuud vändates sai kummile rõhu sisse.

image

Rattalambid

Luumeneid pole antud, valgusallikas polnud LED vaid vedelkütusel põlev lambitaht. Parempoolsel pildil on jalgratta tagumine tuli. Oranz juhe on voolik ning see oli selleks, et esilambi petrooleumimahutist tagumisele lambile kütus jõuaks.

imageimage

Spidomeeter

Kui täpsem olla, siis ikkagi kilomeetrite või miilide lugejad. Kiirust need ei näidanud. Valmistatud USA-s.

imageimage

Käiguvahetaja

Tegemist on kahekäigulise jalgrattaga.
NB! See pulk mille küljes on käiguvahetaja, suundus sirgelt tagumise ratta nö. kahvliks. Käiguvahetajate kohal nähaolev nahkrihm hoidis sadulat paigal. Vaata sadulapilt järgmisel fotol.

image

Sadul

Eelmise pildi jätkuks sama jalgratta nöörist punutud sadul mida hoidis eestotsast pingul nahkrihm ning taga olid vedrud.

image

Pidur

Kuna tol ajal väga ei kihutatud (meie tänapäeva mõistes) olid ka pidurid tagasihoidlikumad. Nagu näiteks alljärgnev mis vastu rattakummi käib.

image

Pidur 2, nööriga

Vaata mõlemat pilti. Esimesel on näha pidurdamise osa, mille käigus nöör tõmbab puuklotsi vastu ratast, tekitades sel viisil pidurdumise efekti.
Piduri rakendamine käis aga lenksust mille ümber nöör oli keritud – ja lenksu tuli nimelt keerata enda suunas nööri pingutamiseks ja seeläbi pidurdamiseks.

imageimage

Velocipede 1840 aasta

No Comments. Pedaalida sai nagu sellel plekist lasteautos millega ma 5 aastaselt maal ringi sõitsin. Kuid tänu pedaalidele jäi keeramise raadius õige ahtaks. See ratas ei saanud erinevalt teistest tegelikkuses elujõuliseks.
NB! üks väheseid rattaid mis on ilma pidurita.

image

Pedaal

Klippidega pole siin midagi teha. hea kui tavalise suure saapaga vändatud saab sellel kolmnurksel pedaalil.

image

Tandem külgkorviga

Kui isa-ema olid ikka hullud pikamaa ratturid siis ka laps tuli maast-madalast kaasa võtta. Seega – tandemile külgkorv. Ja loomulikult peab külgkorvis sõitja end mugavalt tundma, näha on korralikud vedrud.

imageimage

Politseinikud – Scotland Yard

Politseid peab olema kiire – seepärast siis suur ratas. Samas ei tohi ta aega kulutada tasakaaluhoidmisele – seepärast siis neli väiksemat ratast ümberringi.

image

Tavaline jalgratas

Need olid ühed levinuimad rattad omal ajastul. Sadulakõrgus ei olnud reguleeritav, vaid neid jalgrattaid toodeti vastavalt inimese jala pikkusele. Seega pikem hargivahe, saad suurema läbimõõduga ratta ja vastupidi.

image

Kaks vedavat esiratast

Kõik rattad peavad midagi kasulikku tegema. Siinkohal on näha ratas kahe ketiga ning kahe vedava ESIrattaga. Kolmas ratas oli taga ning mida kasutati juhtimiseks.

image

Kolmerattaline jalgratas

Suur ratas on vedav ratas. Väiksemad on tasakaaluhoidmiseks ja roolimiseks.

image

Viiene tandem

Ja lõpetuseks. Meil veel on kuhu areneda. Näiteks Hawai Expressi järgmise aasta projekt Tartu Rattavõistlusele.

image

Rohkem pilte leiad siit lingilt: https://skydrive-df.live.com/?sc=photos&cid=322f8d75bd36db00#cid=322F8D75BD36DB00&id=322F8D75BD36DB00%212924&sc=photos

Lisa kommentaar

Loading