Iga kord kui ma Hollandis käin, paneb mind sügavalt hämmastama siinne kultuur.
Ma olen sellest korra kirjutanud juba, kuid veel kord siis teede planeerimisest siin:
On tänav, kõigepealt tehakse valmis jalgrattateed ja siis vaadatakse -
- kui ruumi ei jäänud üle - siis autod sellel tänaval ei sõida
- kui ruumi jäi natuke üle siis tehakse ühesuunaline liiklus
- kui jäi veidi rohkem siis tehakse kahesuunalise liiklusega autotee
Selliste lihtsate võtetega ongi Amsterdamist ja Hollandis tegemist.
NB! Jalgratturil on ALATI eesõigus autode suhtes. Kõik teed, kus jalgrattatee ristub autoteega, on varustatud autodele "anna teed" märgiga.
Ainukesed kohad kus rattateid pole, on highway'd - aga see on ka täiesti normaalne.
Huvitav on siinsete ratturite juures veer paar asjaolu:
- rattaga sõidava KÕIK - see kõik hõlmab endas lapsi alates 5 eluaastast kuni 100 aastaste raukadeni välja
- pole oluline mis sul seljas on - miniseelik, kõrge kontsaga kingad, teksapüksid, ülikond - pole oluline kas oled beibe või vana rauk - kõik sõidavad täpselt ühtemoodi ja samasuguste ratastega
- mitte keegi ei kanna kiivrit - vot see asjaolu on kõige hämmastavam
- kõik need tuhanded rattad käivad korralikult lukus, kuna iga lukustamata ratas on lihtsalt "kõigi oma" ja seda kasutatakse punktist A punkti B jõudmiseks
- väga sage on nähtus, kus rattal on kaks lastetooli - üks ees ja teine taga ning sellisel moel viiakse oma nublud näiteks lasteaeda
Väga paljudel ratastel on taga rattakotid asjade vedamiseks, kuid miks mitte ka selle jaoks, et laps ennast kindlalt tunneks sinna jalgu pistes.
Siin on maailma kõige kirevam pilt erinevatest ratastest. Vaata kasvõi järgmist pilti, kus ema sõdab lamamisrattaga, millel on ka rattatool taga. Pildile jäänud hetkel ta just alustab sõitu, ehk siis jalad teevad vutt-vutt-vutt ja siis laskub ta lamamisasendisse ja sõit jätkub. Väga omapärane oli just see stardimoment.
Järgmisel pildil siis sama rattur juba teel. Lenks - ehk siis keeramise ja pidurdamise koht asub tagumikuga samal joonel, selle all.