Olen viimased 10 aastat sõitnud World of Kayaks paatidega ning need on igati head olnud. Mitu aastat olen aga mõelnud oma ühese WK 540 väljavahetamisele.
Esimese hea näitena ühene paat WK 540.
Positiivsed omadused selle paadi osas:
- kiire, olen sellega saavutanud Eesti Mereaerutamise maratonil 2. koha.
- mahukas, täiesti piisavalt, et minna nädalasele matkale näiteks Ahvenamaal.
- stabiilne, et tormisel merel hakkama saada. Olen sellega mitu Soome lahe ületust teinud. Pole selle paadiga ka kunagi ümber käinud.
Nagu igal paadil on plussid, on ka miinused, kõik sõltub muidugi lähtekohast. Minu jaoks on selle paadi miinused:
- liiga kõrge tekk, mina kui väiksemat kasvu, lihtsalt upun sinna kokpiti sisse ära;
- liiga lai, kuna ma tahaksin rohkem high angle aerutada, siis selle laiusega paadi korral on see keeruline;
- kaal – minu paadi näol on tegemist mudeliga, mis on kõige tavalisemast ja tugevamast klaasplastist (ja mitte karbonist).
Teise hea näitena kahene paat WK 640
Nagu ikka, on ka sellel omad plussid ja miinused.
Plusspoolel tuleb kindlasti ära märkida järgmised omadused:
- Kiire, olen koos Andres Kajuga võitnud maailma pikima jõemaratoni Yukon River Quest 715km.
- Kiire, koos Timmo Tammemäega oleme Eesti mereaerutamise maratonil võitnud 2. koha.
- Stabiilne. Koos Kajaga oleme sõitnud Shetlandil, ookeani lainetes.
- Stabiilne, olen sellega ületanud Soome lahe.
- Mahukas, oleme koos Kajaga käinud 10-e päevasel kajakimatkal Põhja-Soomes Inari järvel.
Miinuspool
- Tüürimise süsteem võiks olla parem. Vaikimisi kaasatulevad pedaalid pole just parimad.
- Tüür ise võiks olla parem, teadaolevalt uuematel tulebki juba parem tüürilaba.
Tegeikult miinuspoolele ei saagi midagi eriti loetleda. See on superhea paat ja üleni karbonist paat on päris kerge.
Uued ühesed paadid WK valikus
Tegin sellega Tallinna lahel sõidu. Õnneks oli tuuline, kuid hea et liiga suurt lainet polnud. Küsisin Andreselt, et kas ta saaks minuga koos tulla, et kui peaksin ümber minema, oleks abi ligidal võtta.
Nii kui sisse istusin ja põlle kinni sain ning Andres sabast lahti laskis, mõtlesin et kas on ikka tark tegu praeguse ilmaga lahe peale minna.
Paat hakkas mu all niimoodi värisema, et ohohohoo.
Kuna tüürimine käis kahe jala vahel asuva pulgaga, siis normaalseks tüürimiseks peavad jalad paadi keskel koos olema. See aga vähndab omakorda oluliselt stabiilsust. Kui põlved aga suruda paadi serva, siis on jube ebamugav tüüri käsitseda.
Lõpuks sõitsin nii, et põlved olid ikka servades ja tüüri lükkasin aegajalt varbaga ühele või teisele poole vastavalt vajadusele.
Paadi pluss-poolel olevad head omadused:
- Kiire. Pikk ja kitsas paat ning disainimisel ongi silmas peetud ultra-distantse 100km ja enam. See paat on nendes kategooriates ka mõned väga head kohad saavutanud Rootsis.
- High-angle aerutamise tugi. Paat on kokpiti eest väga-väga ilusti disainitud just high-angle aerutamist silmas pidades. Super-mõnus.
- Kitsas kokpit, sisse istudes ei teki paati uppumise tunnet, pigem vastupidi, tunned ennast päris kajakisõitjana ning paadi valitsejana.
- Tüürimine, vaatamat oma pikkusele, toimib tüürimine väga eeskujulikult. Paat tegi täpselt seda mida ma temalt ootasin. Ja see oli heas mõttes üllatav.
- Ilus. Mitte vähe oluline nüanss – see paat on lihtsalt ilus ja hästi õnnestunud disainiga.
Miinus-poolele lähevad nii mõnedki asjad:
- Stabiilsus. Minu puudulik kogemus rajapaatidega tähendab seda, et ma olen ikka kollanokk selles paadis ja värisen iga väiksemagi tuulekese ja lainekese peale.
- Stabiilsus. Veel kord.
- Stabiilsus. Ikka veel. Ümber ei käinud aga kiirust ka ei suutnud arendada.
Nädala jagu hiljem, peale WK615 proovimist, sain 570-ga merele minna. Samuti oli tuuline ilm aga mitte kõrge lainega.
Sisse istudes oli hea enesetunne, Andres ei pidanud paati kinni hoidma kui põlle peale sikutasin ja sõites sain jalad keskel, tüüripulgal hoida.
Ilmselgelt on tegemist minu 540 ja 615 vahele jääva paadiga. Seda nii stabiilsust kui kiirust silmas pidades. Pildil vasakpoolne on 570 ja paremal 540.
Positiivne:
- Kiire paat. Väikese pingutusega sõitsin 9,5-10 km/h, samal ajal Andres ütles kõrval 540-ga sõites, et peab ikka pingutama et samas tempos püsida. Paatide vahetamine ning uuesti kiirused üles – tunnetuslikult pakun, et paatide kiiruse vahe on 0,8-1 km/h. Kuigi tundub pealtnäha vähe, muutub see tunni aja joksul juba päris oluliseks distantsiks. Täpsemalt üks paat on tunni ajaga 1km võrra kaugemale jõudnud.
- Mahukas paat. Nagu ka 540 ja õigupoolest ka 615, võib sellesse paati päris suure hulga nodi sisse panna.
- High-angle tugi. See paat on 615-ga sarnaselt disainitud ning aerutaja, kes tahab high-angle’t sõita, saab seda kenasti teha.
- Tüür töötas suurepäraselt, alguses oli nöörid liiga lõdvad, kuid nende pingutamine oli lihtne ja seejärel töötas paat super kenasti.
- Kella kinnitamise aas. Noh, hästi mõeldud aga teostus kehvake.
- Madal kokpit, hea istuda, avar väljavaade.
Negatiivne:
- Puudub päevasõidu jaoks mõeldud võileiva vms pisiasjade panipaik.
- Rohkem nagu polegi.
Kokkuvõtteks
Mõlemad paadid võtaks endale kohe!
WK570 võtaks uueks paadiks 540 asemel. Veidi värises all, kuid sellest saab kiiresti üle. Lahendada tuleks ainult kaks küsimust: 1) võileiva tasku tekitamine paadile ja 2) paat peaks olema kergem ning materjal peaks olema karbon.
Kuju, väljanägemise ja muude omaduste poolest võtaks aga WK615. See on lihtsalt nii ilus ja ma tahaksin päeva lõpuks endale seda paati põhipaadina näha aga täna ei oska ma veel 615 vääriliselt sõita. Peaksin kena jupp aega seda õppima.